pondělí 27. února 2017

Hra 2 & 3 - Poklad (1984) & Poklad 2 (1985)


Poklad
Vývojář: František Fuka
Vydavatel: Fuxoft
Vydáno 1984 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno (bug)

Poklad 2
Vývojář: František Fuka
Vydavatel: Fuxoft, od roku 1992 Proxima Software
Vydáno 1985 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno


František Fuka
byl v 80. letech velice plodný a populární autor her pro ZX Spectrum a na blogu se s jeho hrami budeme setkávat velice často. Když už nějakou hru nevytvořil přímo on, byl alespoň podepsaný jako spoluautor, kdy se podílel třeba na audiovizuálních efektech. Ostatně velmi rád na Spectru experimentoval s hudbou, což dokazuje i vytvoření hned několika neherních programů jako je např. nejslavnější "Fuxoft Soundtrack IV".


František Fuka; Zdroj: Wikipedia

Kromě her pro Spectrum vytvořil podle vlastních slov i desítky her pro jeho předchůdce ZX-81 a na dvě stě her pro Commodore VIC-20 (zdroj: časopis BiT 10/91), které se ovšem nedochovaly. V tomto rozhovoru z pořadu GamePage zmiňuje:

"Na ZX-80 jsem žádné hry neviděl a myslím, že snad ani neexistovaly, protože to mělo asi 1 kB paměti a nedalo se to rozšířit, takže tam jsme si dělali maximálně "odebírání sirek". Po roce jsem se dostal k ZX-81 a tam už pár her bylo. První hra, kterou jsem udělal se jmenovala Wurmi - taková ta klasická housenka, co žere hvězdičky a tím se prodlužuje a nesmí narazit a to jsem udělal někdy v roce 1981-1982 a tehdy jsem si vymyslel, že budu Fuxoft."

Na rozdíl od většiny tehdejších autorů je i dnes snadno k nalezení a to hlavně díky jeho osobním webovým stránkám. Tam se mimo jiné zmiňuje, že jeho první hra pro Spectrum byla "Boxing" (1985), což trochu nesedí, protože textovka "Poklad", o které je tento článek je z roku 1984. Takže jak to je?

Pro zjednodušení si představte, že "Poklad" je něco jako uniklá betaverze a "Poklad 2" je vlastně úplně ta stejná hra, jen trochu vylepšená. Nebo bych měl říct "dodělaná", finální verze? Protože jak jsem sám zjistil, původní "Poklad" ani nelze dohrát, protože obsahuje bug na úplném konci. Je tedy možné, že Fuka ani existenci původní verze nepřipouští, ostatně jak sám řekl ve zmíněném rozhovoru:


"POKLAD 2 byl inspirován hrou POKLAD na ZX-81. Byla to první textovka, kterou jsem kdy viděl a rád bych touto cestou poděkoval tomu, kdo ji tenkrát přeložil z Angličtiny a jehož jméno si bohužel nepamatuji. Z předchozího samozřejmě vyplývá, že hry POKLAD 1, PODRAZ 1 a PODRAZ 2 na Spectru neexistují."

Čili "Poklad 1" prý neexistuje, na druhé straně tu máme hratelnou kopii hry, která sebe samu vždy prezentuje jako "Poklad". Číslovku "2" tam nikde nenajdete. Řada webových stránek pak z těchto dvou verzí té stejné hry chybně udělala herní sérii.


Důkaz, že se hra prezentuje pod názvem "Poklad" z roku 1984
Takto vypadá většina hry

Co se týče samotné hry, jedná se o klasickou textovku, ve které máte za úkol najít 5 pokladů. K dispozici máte seznam příkazů - S(ever), J(ih), V(ýchod), Z(ápad), N(ahoru), D(olů), VEZMI, POLOZ, ZASTREL, INVENTURA, ROZSVIT. Ty vždy musíte zadat (stačí první 3 písmena) a potvrdit klávesou Enter. Klasika. Zatímco prvních 8 je asi jasných, ZASTREL je něco jako "zaútoč", INVENTURA zobrazí inventář a ROZSVIT se použije jednou za hru pro rozsvícení zhasnuté lampy.

Začínáte v blíže nespecifikovaném lese, po kterém se můžete volně pohybovat a hledat poklady. Mapa je velmi malá (4x5 políček) a pokud "narazíte do zdi", hra vás na to upozorní hláškou "TAM SE NEDA JIT". Brzy jsem pochopil, že bez mapování to nepůjde a asi poprvé v životě jsem si začal kreslit mapu do Excelu (příště zvolím možná jiný nástroj), což mě nakonec překvapivě bavilo.

Za zmínku stojí i v tuzemské hře poprvé použitý syntezátor řeči, kdy některé texty jsou předčítány strojovým hlasem. 


Mapa první lokace

POSTUP HROU:
Nejdříve jsem našel zamčené dveře, a tak jsem se vydal na druhou stranu, kde se zatím se studnou nedalo nic dělat, a tak jsem sesbíral všechny předměty (klíč, puška, svítilna, ptáček), odemkl dveře (stačilo mít klíč u sebe) a našel jámu a vedle hada, který mě nechtěl pustit dál. Položil jsem tedy ptáčka na zem (jak je vidno, příkaz "použít" tu není), načež had zmizel (dobrou chuť) a cesta k diamantu byla volná (1. poklad). Poté jsem trochu tápal, ale vyšlo najevo, že musím přijít k jámě a zvolit D(olů). Tím se dostanete do "1. podzemí", kde je ovšem tma jak v pytli a musíte mít připravenou rozsvícenou lampu, jinak ihned zemřete.


Mapa prvního podzemí

Tady jsem našel Zázračnou komnatu a hra mě vyzvala "rekni ALLAH", což jsem prozatím raději neudělal a šel sebrat náboje a lahvičku s jedem. Na druhé straně jsem našel lva, který mě nechtěl pustit dál, a tak jsem na něj poprvé zkusil příkaz ZASTREL a díky tomu, že jsem měl v inventáři pušku i náboje, tak se povedlo (představuju si, že jsem vystřelil do vzduchu a lev utekl, ehm). Zjistil jsem, že hlídal pytlík zlaťáků (2. poklad) a hlouběji v jeho doupěti jsem našel skafandr.

Vrátil jsem se ke strace a přemýšlel, co s ní. Nakonec jsem jí taky zastřelil a získal stříbrnou lžičku (3. poklad). Nezbývalo nic jiného, než v komnatě začít skandovat "ALLAH", načež mě hra poslala zpátky do lesa ke studni. Chvíli jsem tápal, co to má znamenat, ale poté jsem zjistil, že se skafandrem můžu do studny skočit, proplavat jí a vylézt na další mapě.


Mapa druhého podzemí

Zde jsem nejprve přišel na políčko, kde jsem zjistil, že je na zdi napsáno "Vstup zakázán". Nedbaje varování jsem postoupil o políčko na západ a skončil v Kobce smrti, ze které prý není návratu. Našel jsem zde jen nějaké lidské ostatky a opravdu se odtamtud dostat nedá. Load.

Na druhé straně jsem našel švýcarské hodinky (4. poklad) a zajímavou Ruskou komnatu, kdy mě hra opět nabádala, ať řeknu "Balalajka", což jsem udělal a... skončil jsem opět v Kobce smrti. Load. Kromě dalších předmětů jsem našel hlavně draka a podle mapy mi bylo jasné, že hlídá poslední políčko, na kterém je velice pravděpodobně pátý a poslední poklad. Jenže... nemohl jsem se draka zbavit. 

Zkoušel jsem všechno - ZASTREL nešel, protože prý není koho. Dával jsem mu na zem lahvičku s jedem - nic. Zkoušel jsem mu dávat květináč, jestli si ho třeba nezískám květinou - nic. Měl jsem ještě nevyužité předměty - šroubovák a kleště. Zkoušel jsem s nimi různé kombinace a nic. Prostě jsem se naprosto zasekl. Až po chvíli jsem zjistil to, co jsem psal v úvodu článku - vyskytuje se zde prostě bug, kvůli kterému tuto verzi hry nelze dohrát. Nezbývalo nic jiného, než rozehrát "Poklad 2" od začátku. 

Ta "správná" verze Pokladu
Sada instrukcí je zde o něco rozšířená

Projel jsem tedy celou hru znovu, draka otrávil jedem a získal poslední, pátý poklad - "kousek platiny". 
KONEC POSTUPU HROU


František Fuka na začátku 90. let opustil Spectrum a chvíli tvořil hry pro jeho nástupce - počítač Sam Coupé, poté se chystal přejít na Amigu, viz výše zmíněný rozhovor:

"Už když jsem Amigu poprvé viděl, zalíbila se mi. Čekal jsem jenom až bude levnější, bude pro ni kvalitní software a potřebná literatura a budou existovat lidé, od kterých budu moci čerpat zkušenosti. A k tomu také postupně došlo. Zatím jsem dělal hudbu a část grafiky pro první českou hru na Amigu - PEXESO od firmy Morgoth (tvůrce světoznámého dema "SMRT DOBRU"). Myslím, že ten kdo tuto hru uvidí a uslyší, nebude do smrti klidně spát a slyšet. Ze všeho nejdřív bych chtěl pro Amigu vytvořit českou textovku. Spíš než na fantastické grafice bych si chtěl ale dát záležet na kvalitě hry. Zatím programuji teprve vývojové prostředí FARCE (Fuxoft Adventure Running and Creating Environment - to jsou názvy, co?), takže jestli z toho vůbec něco bude, ještě si všichni nějakou dobu počkáme."
Opravdu pracoval na další textovce, kterou ale nikdy nedodělal a nezveřejnil. Dochoval se pouze tento screenshot.

Textovka od F. Fuky na Amigu; Zdroj: panprase.cz

Verdikt: 16letý Fuka předvedl na tehdejší dobu slušné programátorské schopnosti. Hra je ale pořád spíše takový krátký prototyp bez jakéhokoliv příběhu a přijde mi, že zatímco v předchozích patrech se použilo vše, ve 3. patře zůstaly některé nevyužité předměty (kleště, šroubovák, květináč) - možná měla být hra původně ještě o něco delší.
Hodnocení: **/10

2 komentáře:

  1. Nějakou dobu jsem váhal, co že jsem to vlastně u různých spolužáků v letech asi tak 1986-1987 viděl, celou dobu jsem si totiž myslel že to byl některý Indiana Jones, ale podle postupu hrou jde spíš o Poklad 2. (I jsme se tím tenkrát inspirovali pro náš "Počátek Agenta W4C", kde jsme podle Ruské komnaty udělali komnatu Maďarskou.) O čem mi tady ale chybí zmínka je hlasový výstup, který hra měla - tak buď jde o jinou verzi, nebo to emulátor prostě nezvládá (na obrázku v článku skutečně vidím jakési "speech by..."). Dodnes nezapomenu, jak se z útrob ZX Spectra ozývaly výroky jako "Vidíš ptáčka v kleci", kulometně znějící "ba-te-ri-e", a především nezapomenutelně strejdovská intonace slova "kvjéétinááč". Pro mě dnes velká nostalgie, ale když se nad tím zamyslím, tak právě tohle "povídání" (už v půlce 80. let a navíc s českou výslovností!) bylo raritou jakou jsem v žádné jiné hře předtím ani potom neviděl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, v té druhé verzi opravdu syntezátor řeči je a normálně v emulátoru při mém průchodu hrou fungoval, na to si vzpomínám. Zmínka o něm nějak z článku vypadla, takže doplním. Jinak syntezátor byl použit ještě v pár dalších hrách, viz https://herniarcheolog.blogspot.com/search?q=syntez%C3%A1tor

      Vymazat