středa 26. dubna 2017

Hra 65: 3D Mikrotron QR2 (1987)


3D Mikrotron QR2
Vývojář: Karel Šuhajda & Michal Černý
Vydavatel: 4004/482 ZO Svazarmu
Vydáno 1987 pro PMD 85
Žánr: Akční Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Druhý díl trilogie, kterou jsem načal v minulém článku. Hra je v podstatě totožná, pořád hrajeme za robota Troníka a snažíme se zneškodnit rakety umístěné na planetě Mikrotron původními obyvateli. Od minula se změnilo jen pár věcí. 

Popis příběhu na úvodní obrazovce
Menu hry se od minula téměř nezměnilo

Tou první je rozlehlost, kdy hra obsahuje 3 mapy, jež jsou stejně velké jako ta jedna mapa z prvního dílu. Jinými slovy hra je 3x rozsáhlejší a nutno říct, že i zajímavější. Mapy jsou totiž každá s nějakou tématikou a jakou chceme hrát si zvolíme v menu. Konkrétně jde o tyto:
  • Pouští a pralesem - taková nejvíc "standardní" mapa, která obsahuje kromě lesů i jakousi základnu, kde je ovšem nutné postupovat s nejvyšší opatrností, protože zde na každém kroku něco může bouchnout.
  • Sahara není jen písek - rozhodně nejlehčí mapa, protože většinu tvoří jen prázdný prostor a pastí je zde tedy nejméně.
  • Pevnost Inků - podle mě nejzajímavější mapa, kdy hráč musí najít slabinu v zabezpečení chrámu a vplížit se dovnitř, kde je většina raket. Obtížné asi jako první mapa, ale o mnoho nápaditější. 

Mapa "Pouští a pralesem"; Autor: Tomáš Švec
Mapa "Sahara není jen písek"; Autor: Tomáš Švec
Mapa "Pevnost Inků"; Autor: Tomáš Švec

Druhou podstatnou změnou je právě obtížnost, která od minule šla hodně nahoru. V podstatě každý objekt na mapě může být "zaminovaný" a jakmile se ho dotknete / přiblížíte se, tak vybouchne a přijdete o život. Nedá se to poznat jinak, než metodou pokus-omyl. Takže to chce hrát pořád dokola a dělat si poznámky. A nebo používat mapy výše.

Najdeme zde také velké množství nedostupných raket - tzn. sice je hráč může vidět, ale jsou obestavěny překážkami, které nelze prostřelit. A ty, ke kterým se dá dostat, jsou většinou silně zabezpečeny - okolo je tedy spousta min a pastí a většinou je třeba nalézt jedinou možnou přístupovou cestu. Vzhledem k rozlehlosti hry je také nutné hledat dobíjecí stanice a doplňovat robotovu energii. Těch je naštěstí dostatek (na mapách vyznačené žlutou barvou).

Jedna z nedostupných raket
Bum! Animace exploze rakety je poměrně povedená
Jedna z mnoha dobíjecích stanic. Bez nich by to nešlo. Ať žije Tesla!

Zatímco minule se likvidovaly tři rakety, tentokrát jich musí být pět, což není skoro žádný rozdíl. Pokud se povede, vše okolo vybuchne a vyskočí gratulační obrazovka, která je stejná pro všechny tři mapy a nic se nezmění ani pokud postupně dokončíme každou z nich. 

Minule jsem si stěžoval na pomalost hry a špatnou optimalizaci a bohužel to je i tady. Žádný pokrok se nekonal, ba naopak v některých částech hry mi vše připadalo ještě pomalejší a dalo se téměř mluvit o slideshow. Na ovládání jsem si už nějak zvykl, i když je také pořád zmatené. 

První raketa v pevnosti Inků
Dostat se dovnitř pevnosti Inků byla pořádná fuška, ale poslední raketa už je odhalena

Při zpětném porovnání se první díl jeví jen jako takové tech-demo. Zde jsou mapy daleko více propracované a nápadité. Jediné, co mě mrzí je, že mapy nejsou nějak propojené, ale jedná se opravdu spíš o 3 samostatné hry v jedné.

Závěrečná obrazovka láká, že i tento díl byl jen "rozcvička" a hlavní úkol nás čeká ve třetím a posledním dílu. No, tak to jsem tedy zvědavý. Snad obtížnost nebude moc přestřelená, protože už zde mi to stačilo. Mimochodem, stále přemýšlím, co vlastně znamená to "QR" v názvu...

Vítězství
Dohrál jsem všechny 3 mapy

Verdikt: I když tento díl odstranil některé nedostatky z prvního dílu (krátkost, nízká obtížnost), stále je tu pár problémů - hra je pomalá a špatně optimalizovaná a mapy nemají žádnou spojitost. Přesto s odřenýma ušima to je za 4/10. 
Hodnocení: ****/10

Žádné komentáře:

Okomentovat