pondělí 1. května 2017

Hra 67: Agent 113 (1987)


Agent 113
Vývojář: Petr Soukup
Vydavatel: Petr Soukup
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

"Agent 113", nebo ve hře také "Agent Interpolu", je hra vycházející z Podrazu 3 (1986). Jak nám hra na úvodní obrazovce běžícím textem prozradí: 
"Jste Agent 113 - pověřený Interpolem k dopadení nebezpečného zločince. Pokuste se zjistit odkud pochází, jak se nyní jmenuje, kde se skrývá a kdo mu pomáhá. K disposici máte počítač, peníze a telefon..."

... a pak už je hráč vržen na hlavní obrazovku hry. Zde vidíte, že máte 10 000 Kčs, kdy za každou akci se vám něco strhne, ale můžete za nalezené stopy i peníze získat. Pokud vám však dojdou, dostanete od Interpolu padáka a nastává konec hry. 

Nutno říct, že o hře jsem na internetu nenašel v podstatě žádnou zmínku a tedy ani žádný návod, který by se mi v tomto případě velmi hodil. Hra je totiž hrozně vágní ohledně toho, co má hráč dělat a na začátku mu nedá žádnou stopu, které by se chytil. 

Hlavní obrazovka hry
První nalezená stopa

Víte tedy jen, že máte tři nástroje - počítač, peníze a telefon. Telefon je jasný - tady pouze zadáte číslo, jenže ze začátku žádné nemáte. Pokud použijete peníze, tak se hra zeptá, co chcete koupit, což také zatím netušíte. Zbývá tedy počítač, kde můžete zažádat buď o pomoc (nutno vložit znakový údaj ke zkoumání, tzn. pokud máte nějakou šifru, zde ji můžete rozluštit), nebo si přečíst zprávu, kde ovšem nejdříve musíte znát jméno / číslo / heslo. 

Už v tomto momentě jsem měl menší zásek, ale nakonec jsem přišel na to, že je nutno zvolit si "zprávu" a zadat jméno "Interpol", načež vyskočila první stopa. Nutno říct, že pokaždé, když se netrefíte, tak nejenže přijdete o nějaké peníze, ale hlavně hra skočí opět na hlavní obrazovku. To je opravdu velký problém, protože nemůžete pohodlně zkoušet slova, ale musíte pokaždé vlézt znovu do počítače, což je o nervy. 

Tahle informace mě stála 5000 Kčs
Lze zavolat i autorovi hry, který vám ale nic rozumného neřekne

Podle pokynů jsem tedy koupil "informaci", ze které jsem se moc nedozvěděl. Pomocí počítače jsem našel jméno dalšího agenta ("Lino Petr" - když to zadáte obráceně, tak to nic nenajde) a zjistil, že on je agent 555 a komunikuje tedy na heslo 555, což je velmi rozumné z hlediska bezpečnosti. Mimochodem v počítači lze nalézt i telefon na autora hry a zavolat mu. Jak ale kontaktovat druhého agenta, na to jsem prostě nepřišel. 

Konečně něco, od čeho se můžu odpíchnout
Jeden z mnoha hovorů, který obsahuje další stopy

Po dlouhém záseku jsem se vydal zkoumat zdrojový kód hry a po nekonečném hledání jsem našel, že musím koupit telefonní seznam tím, že zvolím v menu "peníze" a napíšu "seznam", k čemuž nevede žádná stopa a hráč to musí prostě tipnout. 

Díky tomu jsem konečně mohl využít telefon, všechny jsem obvolal a získal další stopy a čísla. Nebudu tu vypisovat celý návod, protože by se psal komplikovaně - je tu prostě mnoho útržků, ze kterých si musíte sestavit celkový obraz. Mimo jiného jsem získal číslo na centrální evidenci automobilů (lze zadat SPZku a získat informace o majitelovi), evidenci obyvatel (lze zadat jméno a získat informace o dané osobě, pokud je v evidenci) či ministerstvo vnitra.

Lidi tady vykecají úplnému cizinci i to, co neví.
Článek v novinách o přestřelce s policií a uprchlém zločinci

Pořád mi ale chyběla nějaká stopa, co by mě posunula dál a nevěděl jsem jaká. Po dalším zkoumání zdrojového kódu jsem zjistil, že je třeba koupit noviny (peníze - "tisk"), které jsou ale v němčině. Jak na toto přijít jinak než zoufalým zkoušením opět nevím. Každopádně se dozvíte dvě důležitá jména - "YAN O RAMDAH" a "VITELLO". Pokud je zadáte do počítače, tak zjistíte, že se jedná o přesmyčky jmen "Adam Horyna" a "Litovel". Toto je tedy náš zločinec. 

S těmito znalostmi jsem opět pokročil a zjistil, že Horyna mi bere telefon, pokud zavolám Daně Syslové. Bylo tedy jasné, že se skrývá u manželů Syslových v Praze. 

Agent Pavel mi poskytl další střípek informací
Všichni výtečníci pohromadě. Adam Horyna se nechal vymazat.
Otázky, které musíte zodpovědět pro ukončení hry

Cílem hry je zjistit odpovědi na osm otázek - pokud je již víte, stačí na hlavní obrazovce zmáčknout "Q" a začít odpovídat. Pokud odpovíte na všechny správně, vyhráváte hru. 

Kompletní návod jsem sice neposkytl, ale alespoň vypíšu správné odpovědi:
  1. Adam Horyna
  2. Litovel
  3. Praha
  4. Josef Sysel
  5. Dana Kusa
  6. AY 17-45
  7. 729 314
  8. 421 397
Bohužel jsem po důkladném prozkoumání zdrojového kódu zjistil, že jsem minul pár stop a možná tedy došel k cíli jiným způsobem, než autor zamýšlel. Každopádně viním za to hru, která neposkytuje hráči dostatečná vodítka. Často víte co dělat, ale nevíte jak (kontaktovat druhého agenta, zjistit informaci o SPZkách). Je to škoda, protože jinak je hra zajímavá a kdyby byla trochu více user-friendly, určitě by se mohla s Podrazem 3 srovnávat.

Vítězný screen. Agent 01 (Chef 01) je tedy sám autor hry.

Verdikt: Hra vycházející z Podrazu 3, která je propracovanější a těžší, ale bohužel uživatelsky nepřívětivá. Často budete vědět co udělat, ale nebudete vědět jak. Hráč nemá dostatečná vodítka a jsou mu házeny klacky pod nohy na každém kroku. Prostě nápad dobrý, provedení mělo být lepší. 
Hodnocení: ****/10

Žádné komentáře:

Okomentovat