čtvrtek 4. května 2017

Hra 70: Bad Night (1987)


Bad Night
Vývojář: Karel Papík (Palas) & Tomáš Rylek (T. R. C.) & František Fuka (Fuxoft) & Bensoft & Knopsoft
Vydavatel: Palas
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Ondřejovi Španělovi a jeho "Bloudu" se podíváme na prvotinu další známé osobnosti české herní scény. Karel Papík je bývalý šéfredaktor časopisu Score a Gamestar, který v roce 2002 založil vývojářskou firmu "Mindware Studios" (Cold War, Painkiller: Overdose). V 80. letech vystupoval pod přezdívkou "Palas" nebo "Phalas".

Karel Papík v roce 1998; zdroj: oldgames.sk

Bad Night má poměrně divoké "credits", protože pod hrou je kromě Palase podepsáno ještě několik lidí - Bensoft dělal úvodní obrázek, Knopsoft a T.R.C. (Tomáš Rylek) loader a Fuxoft (František Fuka) vytvořil hudbu.

Credits
Úvodní obrazovka

Na úvodní obrazovce jsou popsány základní příkazy, kdy info = výpis inventáře, popis = opětovné vypsání popisu aktuální lokace a zbytek je klasika. Na další obrazovce je nám nastíněn příběh, kdy se dozvíme, že hrajeme za rytíře Orika a budeme se snažit proniknout do hradu Loportem (přečtěte odzadu), kde zlosyn Dragiros vězní vaší nastávající Beatrice. Nejprve je ale třeba nalézt kouzelný meč Suprex, jenž jako jediný může Dragirose zničit. Ten je naštěstí schovaný někde ve sklepeních hradu.

Příběh

Máme tu tedy další dobrodružství odehrávající se v nějakém hradu/chrámu a jeho okolí tak, jak jsme to již viděli ve hrách Indiana Jones (1985), Dobývání Hradu (1986) či Zabarachuda (1986). A opět tu máme naprosto hrozný parser, který počítá pouze s jednou variantou příkazu, takže budete 10 minut psát jeden příkaz za druhým (např. prolez otvorem, vlez otvorem, prolez dovnitř, vlez dovnitř, vlez dovnitř otvorem a dalších milion kombinací), než se konečně trefíte do tvaru, který autor zamýšlel. Dobrá textovka prostě musí umět přijmout více variant. Navíc ani neumí rozpoznávat příkazy podle prvních 3 písmen.

Mapa celé hry

POSTUP HROU:
Konečně jsem se dostal na dohled hradu Loportem, zbývalo jen projít menším lesíkem. Po cestě jsem našel na zemi se válet klíč a na poli jsem vzal jeden snop. Došel jsem na kamenitou cestu vedoucí k hradu a sebral tady zapomenutý šíp. U hradeb jsem zjistil, že dovnitř žádná cesta nevede, ale při pohledu na nedaleké jezírko mě něco napadlo. Vrátil jsem se po cestě zpět a u hráze zdvihl stavidlo ("OTEVRI STAVIDLO"). Tím jsem jezírko vypustil, takže jsem se vrátil ke hradu a skočil do jámy.

V té jsem k mému překvapení našel trpaslíka a sekeru, kterou jsem vzal. Klíčem jsem odemkl zamčené dveře a dostal se do kruhové místnosti. Zde jsem přesekl provaz, načež dolů spadlo vědro. Vyšplhal jsem po provaze nahoru a ocitl se na nádvoří hradu, kde jsem sebral minci. Tu jsem rovnou vzal zpátky k trpaslíkovi a vyměnil ji za palcát ("POLOZ MINCI").

Sebevědomá nestvůrka
Na několika místech lze zemřít
Pomocí příkazu INFO lze zobrazit inventář

Zpět na nádvoří, kde jsem pod okna vysoké budovy položil snop. Vydal jsem se chodbou a zatáhl za řetěz ("ZATAHNI ZA RETEZ"), takže se mi otevřela malá místnost s mečem. Pokračoval jsem po schodech nahoru, kde jsem zlikvidoval nestvůrku ("ZABIJ NESTVURKU") a na konci chodby vzal štít. Dále cesta nevedla, takže jsem musel vylézt oknem ("JDI OKNEM"). Na římse jsem sebral oves a prolezl otvorem zpět dovnitř ("JDI OTVOREM"). 

Zde byla cesta dál zablokovaná, takže jsem musel použít meč ("PRESEKEJ RETEZY") a na konci chodby jsem sebral pochodeň. Musel jsem opět odejít oknem ("JDI OKNEM") a spadl jsem do připraveného snopu. Šel jsem ke kobyle na konci nádvoří, vyšrkábal se na ní ("SEDNI NA KOBYLU") a dal ji nažrat ("POLOZ OVES"), díky čemuž získala dostatek síly na přeskočení příkopu. Bohužel nepřežila, takže jsem si vzal její maso


Špatný parser dokáže člověka přivést k šílenství
Hrdina jde za svým cílem přes mrtvoly
Dívka prokazuje svůj vděk

Šel jsem před budovu a zabil stráž, ze které vypadla kost. Uvnitř unikal z otvoru jakýsi kouř, ale zacpal jsem ho štítem ("UCPI OTVOR"), načež jsem spatřil truhlu. Tu jsem odstrčil ("ODSUN TRUHLU")  a našel jednak luk a také vchod do podzemí. Zde jsem vkročil do podzemní řeky, ale byly tu hladové piraně, tak jsem je nejdřív nakrmil ("POLOZ MASO"), prolezl puklinou do malé jeskyně a vzal klíček. Piraně ovšem již maso zlikvidovali a opět lačnily po mém těle. Zabil jsem tedy nevinného netopýra a obětoval ho ("POLOZ NETOPYRA"). 


Suprex je konečně v mých rukách
Popis Dragirose sedí i na Miloše Zemana
Osvobozené princezny +1

Došel jsem zpátky ke schodišti a vydal se na jih. Zde jsem zabil rytíře a v kruhové místnosti vzal meč Suprex. Zapálil jsem sud a pejskovi dal kost ("POLOZ KOST"). Odemkl jsem velkou bránu a vešel dovnitř, kde na trůně seděl sám Dragiros. Zabil jsem ho bez nejmenších potíží. V sousední místnosti už čekala moje milovaná princezna. Byla svázaná, tak jsem si chvíli představoval, co všechno bych s ní teď mohl dělat, ale nakonec jsem jí osvobodil ("OSVOBOD PRINCEZNU") a společně jsem unikli otvorem v jižní stěně. 
KONEC POSTUPU HROU

Na poslední obrazovce se spustí zajímavá diskotéka a tím hra končí. Nebylo to špatné, ale očekával bych originálnější námět a lepší parser. Hra není nikterak obtížná, většinou jsem věděl, co dělat, ale nemohl jsem uhádnout správný tvar příkazu. A to je špatně.

Karel Papík bude mít možnost zlepšit svoje skóre ve své následující hře Mrazík 88, ke které se brzy dostanu. Nejdříve mě ale čekají další hry z roku 87.

Vítězství

Verdikt: Další textovka, která se odehrává na hradě a další textovka, jež doplácí na hrozný parser počítající pouze s jednou variantou příkazu.
Hodnocení: ***/10

Žádné komentáře:

Okomentovat