úterý 6. června 2017

Hra 81: Casman (1987)


Casman
Vývojář: Michal Kudr & J. Strouhal & J. Sveduk & M. Karlík
Vydavatel: Michal Kudr & J. Strouhal & J. Sveduk & M. Karlík
Vydáno 1987 pro IQ-151
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno

Ne, na IQčko prostě nevycházely dobré hry. Casman je jedna z mála, která má upřesněný rok vydání a slušné úvodní obrazovky s popisem hry, tudíž jsem doufal, že konečně narazím na nějaký "hidden gem". Pravda je ovšem taková, že grafické možnosti počítače IQ-151 byly natolik omezené, že ani přes velkou snahu autorů se nepodařilo dát dohromady něco, co by se dalo dobře hrát.

Popis hry
Co takhle raději napsat, čím se hra ovládá?

Casman je marná snaha přinést na IQčko něco na způsob Manic Minera - ovládáte postavu označenou hvězdičkou a musíte proskákat přes ohně a keře, sebrat všechny klíče a dostat se do cíle. To vše v časovém limitu, který zde stejně jako v MM představuje ubývající vzduch. Takto projdete tři úrovně a na konci musíte v bludišti najít poklad.

Překvapuje mě, že se podařilo vytvořit "ukázkovou hru", kde můžete sledovat nahraný záznam, kterak se dá úroveň vyřešit. To, co se na ZX Spectru považuje za poměrně běžnou záležitost, je tady skoro zázrak. 

Ukázková hra, kde můžete sledovat správný průchod úrovní
Začátek hry. Na pravé straně jezdí výtah, který musíte použít.

Celá tahle hra je souboj s ovládáním. Vaše "hvězdička" se nepohybuje plynule, ale po políčkách a neovládáte ji přímo - pouze určíte směr, načež se tam rozběhne. Navíc problikává, takže vůbec přeskočit první keř vyžaduje dost tréningu - něco tady načasovat je opravdu těžké a při prvním selhání se úroveň restartuje a můžete začít znovu.

Až po delší době jsem zjistil, že podržením směrové šipky se jinak neustále běžící hvězdička na chvíli zastaví a pomocí další klávesy lze zastavit úplně. Konkrétně doporučuji vypnout Num Lock a ovládat hru pomocí 4 (doleva), 6 (doprava), 8 (skok), 7 (zastavit). I tak je ale ovládání hodně velké trápení a na kloub jsem mu přišel až po mnoha a mnoha pokusech.

Druhá úroveň je ta z ukázkové hry

Dokončit první level je úspěch sám o sobě, protože časový limit je neúprosný a nesmíte udělat jedinou chybičku a i tak to stihnete na vteřinu. Druhá úroveň se jeví o dost lehčí, ale nepochopil jsem, proč mě někdy ohně při průchodu zabijí a někdy ne. Možná se to náhodně generuje a člověk asi musí některé ohně přeskočit, ale když zkusí přeskočit špatný, tak také přijde o život. 

Škoda, že emulátor pro IQčko nepodporuje savestates, jinak by dohrání bylo o dost méně frustrující. Takhle mi při xtém průchodu druhou úrovní, kdy samozřejmě když ztratíte všechny životy, tak se hra restartuje, došly nervy. Vše umocňuje fakt, že emulátor mi asi po 5 minutách zamrzá a to třeba těsně před cílem a opětovné nahrání hry nějakou dobu trvá. Těch klacků pod nohama je moc. 

Je to tedy první hra, kterou vzdávám z jiných, než technických důvodů. Já bych prostě jinak asi rozmlátil klávesnici. 

Verdikt: Ambiciozní klon Manic Minera pro IQčko bohužel skončil neslavně a to hlavně kvůli špatné plynulosti a divnému ovládání, které dělají hru v podstatě nehratelnou.
Hodnocení: */10

Žádné komentáře:

Okomentovat