středa 7. června 2017

Hra 82: Computer (1987)


Computer
Vývojář: Radek Solar
Vydavatel: Dolphin Software
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Podraz 3 (1986) od Františka Fuky byla krátká, ale velice podařená a oblíbená hra a tak je logické, že na její motivy vzniklo mnoho "fanouškovských" pokračování (zatím jsem tu měl Agenta 113 (1987)) a "Computer" je jedna z nich. Na úvodní obrazovce se dozvíte, že vystupujete jako jakýsi odborník na počítače "John Smarth" a vašim úkolem je zneškodnit bombu ukrytou kdesi ve městě, kterou tam nechali teroristé.

Popis příběhu
Začátek hry

První nápovědou je zavolat ministru vnitra Peterovi Parkerovi (pro ty méně znalé - to je civilní jméno Spidermana) a pak už nás hra vyhodí bez další nápovědy do jakési IBM příkazové řádky. Hráč je tedy opět jakýsi hacker, který pomocí psaní příkazů, pátrání a luštění logických hádanek zjišťuje informace a snaží se celé věci přijít na kloub. 

POSTUP HROU:
První věc, kterou jsem samozřejmě zkusil bylo zadat příkaz "CALL#55386", o kterém se píše v úvodu a to mě připojilo k počítači, který vyžadoval heslo. Byla to první hádanka - heslo mělo být kombinace volacího kódu, který jsem použil a vzor byl "MURTCEPS", což je pozpátku "SPECTRUM". Zkusil jsem jako heslo tedy zadat volací kód pozpátku "68355#LLAC" a dostal jsem se dál. 

První úspěch
Policejní počítač
Easter egg na téma neoblíbeného Daniela Dočekala (viz Planet of Shades) a zadat lze i "Fuka"

Připojil jsem se na Johnyho a jako svoje jméno zadal "Hill Newton", čímž jsem se dozvěděl informaci "Policejní komisař v paměti počítače je zaznamenán kód 22523, což je heslo pro policejní počítač. Telefonát Hillovi odhalil, že "člověk od tajných jde po člověku jménem John Brown". Do policejního počítače jsem tedy vložil získaný kód a vyhledal osobu s tímto jménem, čímž jsem získal jeho volací znak 32668. Na Johna Smithe (spojenec teroristů) je volací znak 91923.

Zavolal jsem na 32668 a zjistil, že "třetí terorista" John Smith má bratra Petera Smitha a bylo zde číslo 13991. Zavolal jsem na 91923, zadal jméno bratra Johna - "Peter Smith", čímž jsem získal číslo k "pekelné mašině" 51131. Ta ovšem chtěla kód. Zavolal jsem tedy Peterovi na 13991, zadal jméno "John Smith" a získal kód 12239. 


Pokud vám vše trvá moc dlouho, bomba vybuchne
Pekelná mašina

Nakonec se tedy stačilo připojit k "pekelné mašině" s bombou pomocí "CALL#51131" a zadat kód 12239, načež následovala gratulační obrazovka. Sám prezident mi poděkoval, předal mi šek na $5.000.000 a nový počítač IBM. Stálo to za to!
KONEC POSTUPU HROU

Hra je ve finále velmi lehká, stačí se nebát příkazové řádky, kde se dá stejně použít jen příkaz "CALL#xxxxx". Stačí všechny čísla obvolat, použít trochu mozek a nedá se nikde zaseknout. Uživatelské rozhraní ale není moc příjemné, protože nelze opravovat překlepy a hra vás pokaždé schladí hláškou "Computer se odpojil", kdy jste opět hozeni na hlavní obrazovku a se zadáváním musíte začít od začátku. 

Pokud "Computer" srovnám s již zmíněnou podobnou hrou "Agent 113", tak musím říct, že je daleko méně propracovaná a kreativní, ale přesto jí dám stejné hodnocení (i když tedy s hodně odřenýma ušima). S dalšími klony Podrazu 3 se ještě v budoucnu mnohokrát setkáme a musím říct, že mi to nevadí. Tenhle typ hry mám rád. 

Vítězství

Verdikt: Logická textovka na motivy Podrazu 3 je méně propracovaná a kreativní než někteří její konkurenti, přesto mě tenhle typ hry baví a hře tedy přisuzuji tři hvězdičky. 
Hodnocení: ***/10

Žádné komentáře:

Okomentovat