neděle 11. června 2017

Hra 83: Dame de Monsoreau (La) (1987)


Dame de Monsoreau (La)
Vývojář: Radovan Garabík & Ivan Komáromy
Vydavatel: RGSoft & IKO
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Francouzský spisovatel Alexandre Dumas starší napsal román Paní z Monsoreau, ze kterého tato textovka čerpá. Ujmete se role sukničkáře a zdatného šermíře hraběte de Bussy, jenž je raněn v boji, načež ho najde krásná dívka Diana, která zavolá lékaře Remyho a ten ho zachrání. Bussy se do Diany zamiluje, ta se ovšem stihne mezitím vdát za hraběte de Monsoreau, což je tedy pořádný pech. 

Jak hra dále naznačuje, konec příběhu ve hře je jiný (a prý lepší) než v knize. Konkrétně jednoho dne za vámi přiběhne Remy a řekne vám, že našel ležet v kaluži krve nějakého muže, co mu z posledních sil stihl prozradit informaci o pánovi z Monsoreau - je prý už několik desetiletí ženatý s markízou de Plessis-Belliere a doklad o tomto je ukrytý někde v jeho domě. 

Úvodní popis příběhu
Začátek hry

Toto by samozřejmě znamenalo, že svatba je neplatná a Diana je stále svobodná, což by se Bussymu náramně hodilo. Nechá se proto inkognito najmout jako sluha do domu pána z Monsoreau s cílem tento dokument najít. 

Text se pokaždé vypisuje postupně po slovech, což dost zdržuje a není mi to příjemné. Překvapil mě i použitý syntezátor řeči ("text-to-speech"), kdy hra pokaždé přečte, jakým směrem lze jít. Kvalita je ale tak špatná, že tomu není skoro rozumět. Na rozdíl od ostatních textovek je ovládání jiné - nemusí se vypisovat celé příkazy, ale hra vám vždy nabídne, co je možné udělat a stačí tedy zmáčknout písmeno, pod kterým je vaše vybraná volba. Tím v podstatě odpadají problémy s parserem, na druhou stranu je pak hra možná až moc jednoduchá. 

Mapa hry

POSTUP HROU:
Začal jsem v pokoji pro sluhy, kde jsem prozkoumal postel a našel prezervativ, pokračoval jsem rovnou do kuchyně, kde jsem vzal česnek s nožem a prozkoumal pec. Zjistil jsem, že se dá vylézt komínem, což jsem udělal, rozřízl jsem slaninu nožem a vzal klíč. Ten jsem použil u zamčených dveří poblíž kuchyně a dostal se tak do stájí, kde jsem prozkoumal hnůj a našel kapesník, který jsem dal D'Artagnanovi ve zbrojnici, díky čemuž jsem od něj dostal píšťalu a diamantový náhrdelník.

Za krádež slaniny se tu tvrdě trestá

Z přední části haly jsem vylezl do prvního poschodí, kde mělo dům panstvo. V jednom z pokojů jsem našel mou milovanou Dianu, které jsem dal diamantový náhrdelník, za což mi dala mosazný klíč. Ten jsem hned použil na poklop v zadní části haly a dostal se do pivnice, kde jsem vzal jednu flašku s vínem. Šel jsem do přední části haly a použil píšťalu, načež přiběhl D'Artagnan a ukončil život nevinného vojáka ve strážnici. Každopádně jsem tam alespoň mohl vlézt a získal vývrtku, kterou jsem otevřel flašku.

Vrátil jsem se do prvního poschodí a šel přímo do pokoje hraběte. Ten byl naštěstí na mol, tak jsem ještě přilil olej do ohně tím, že jsem mu nabídl otevřenou flašku s vínem, čímž samozřejmě nepohrdl a poté usnul. V jeho pokoji jsem našel vytouženou listinu, kterou jsem hned šel ukázat Dianě a odměnou byla společná noc.

Malý šikmooký černoško
Dracula
Noc plná lásky

Zbývalo ovšem dostat se ven, mimo sídlo hraběte. Šel jsem do pokoje markízy a načapal zde Casanovu. Poučil jsem ho o bezpečném sexu, předal mu prezervativ a za odměnu si vzal lano. To jsem připevnil před pokojem a vylezl oknem do zabarikádovaného kostela, kde na mě hned skočil Dracula. Vmetl jsem mu česnek do tváře a vzal magnetický klíč.

Vrátil jsem se do strážnice, kde jsem klíč použil a hned stlačil dlouho páku, čímž jsem otevřel hlavní vrata. Cesta ven byla volná. Vzal jsem Dianu a společně jsme utekli pryč.
KONEC POSTUPU HROU


Pokud ve strážnici zatáhnete za špatnou páku, tak... ups.

Na finálních obrazovkách jsou krátké věty popisující, co se stalo po ukončení hry a úplně na závěr vyskočí obrazovka s textem "Tajné heslo tvoří začáteční písmena zpráv, které sis právě přečetl". Takže "PVOCBMPPSPKLN"? Dobře, ale co s tím? Nenašel jsem příležitost tohle heslo použít. 

Vítězství
Vítězství část 2.

Verdikt: Textovka, co míchá dohromady mušketýry, Draculu, Casanovu, atomovku, prezervativy... vlastně je to i první československá hra, ve které může mít hlavní hrdina sex. Vzhledem ke zvolenému způsobu ovládání odpadají souboje s parserem, na druhou stranu je hra možná až moc jednoduchá a vypisování textu po slovech je zdlouhavé a otravné.
Hodnocení: ***/10

Žádné komentáře:

Okomentovat