pátek 21. července 2017

Hra 96: Fuksoft (1987)


Fuksoft
Vývojář: Stano Hrda & Martin Sustrik & Michal Hlaváč
Vydavatel: Sybilasoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

František Fuka byl díky svým úspěšným hrám (Poklad 2, Indiana Jones, Podraz 3) už v roce 1987 v podstatě celebritou, čehož důkazem je i tato hra vytvořená tehdy patnáctiletým studentem gymnázia v Bratislavě, která příběhově navazuje právě na Podraz 3 a tentokrát zapojuje i samotného Fuku. Pro připomenutí - minule jste v kůži programátora Tima Colemana za pomoci kamaráda Arthura Browna překazili plán dvou zločinců Jacka Raggera a Jonathana Foxe a převedli jimi nakradené peníze na svůj účet.

Z nějakého nepochopitelného důvodu se teď tihle dva chtějí pomstít Fukovi, i když on v téhle aféře vlastně nefiguroval, takže nastražili do jeho bytu bombu. Hráč se opět ocitá v kůži Tima Colemana, kterému A. Brown navrhne, ať Fuku zachrání. A jakožto správní gentlemani a kamarádi ho samozřejmě nemůžeme nechat ve štychu.

Autoři
Příběh
Udělat tuhle hru v 15 je hodně dobrá práce!

Celá hra se odehrává v jednom domě - naštěstí Fuka je náš soused, takže to nemáme daleko. Najdeme zde pět pater, kdy v každém jsou dva byty a k tomu sklep. Mapa je tedy tentokrát spíš vertikálního charakteru. Mezi patry se můžeme pohybovat buď po svých přes mezipatra, nebo lze použít výtah, který vyvoláme stisknutím písmena "X".

Jak jsem později zjistil, mezipatra slouží spíše jako místo pro vtípky, kdy zde nalezneme válet se srp a kladivo či oblíbený "running joke" ze Spectra "Dočekal je vůl". Na celou hru je časový limit 60 minut, po jehož uplynutí bomba vybuchne.

Začátek hry
No kdo by šlapal, když máme výtah!
Dočekal je vůl. Pořád.

Hra se ovládá přes zkratky a kontextové menu. Stačí tedy zmáčknout "U" jako "use" a vypíšou se všechny dostupné předměty, které máme v inventáři, každý pod určitým číslem. Tenhle způsob mi přijde daleko lepší, než bojovat s parserem a hádat správné výrazy.

Jelikož hráč ze začátku nemá žádná vodítka, hra nabízí tzv. charakteristiku osob. Ta se zde vyskytuje ve formě speciální obrazovky, která obsahuje všechny obyvatele domu a jejich popis. Dozvíte se tak, že třeba Martin Hloben ocení vypracovaný úkol z matematiky, nebo že Jakub Hložník má rád letadýlka. Díky těmto informacím a nakreslené mapě domu je pak poměrně lehké dát vše dohromady.

Kontextové menu
Pro začátek nezbytné informace
František Fuka

Zajímavé je, že ve hře najdeme Sylvestra Stalloneho či Arnolda Schwarzeneggera. Taktéž tu jsou předměty, které sice můžeme sebrat, ale k žádnému účelu neslouží (špagát, děravé vědro) a na každé obrazovce najdeme "figu borovu", což - jak jsem po menším pátrání zjistil - znamená něco jako "velké kulové". Klasicky jsou tu i místa, kde může hráč zemřít jako např. střecha, laboratoř (pokud si nenasadí plynovou masku) či pivnice (pokud nerozsvítí svíčku) a jako "bonus" tu je jáma ve sklepě, kam hráč zahučí a už z ní nelze vylézt. Společnost mu alespoň může dělat autor hry, se kterým si prý můžeme zahrát hru Barbarian.


Mapa hry

POSTUP HROU:
Jel jsem výtahem do 4. patra, kde jsem si od Joža vypůjčil sešit s matematikou, který jsem donesl o patro výše Hlobenovi. Ten mi za to dal páčidlo, svíčku se zápalkami a další úkol - donést mu z pivnice něco dobrého. Jel jsem tedy výtahem do přízemí, kde je vchod do pivnice a hned jsem zapálil svíčku - chodit ve tmě je nebezpečné! Pomocí páčidla jsem si zpřístupnil pivnici č. 1 a vzal jednu flašku. Ještě před cestou zpět k Hlobenovi jsem na druhé straně sklepa vzal lano. Byl nadšený a dal mi za odměnu video kazetu, kterou jsem odnesl Palovi v 1. patře. Na oplátku jsem dostal floppy disk.

Game over
Raději nepočítat, kolikrát mi František v téhle hře umřel

Ten zase ocenil Maroš v Soft klubu v 5. patře a dal mi plynovou masku. S tou jsem se konečně mohl vydat k Borisovi do 1. patra. Nasadil jsem si masku a dostal kotwasit, což byla nějaká nová trhavina, co jsem měl vyzkoušet. Tak jsem jí teda vyzkoušel ve 4. patře na dveřích Sylvestra a dostal se díky tomu dovnitř. Výbuch byl ale ničivější, než jsem čekal a odnesl jsem si nehezké popáleniny, takže jsem musel zajít za Vlachovou do 3. patra a ta mě ošetřila.

Meta-vtip
Přes okno?!?

Zpátky v bytě Sylvestra jsem sebral interface 3 a plastikové letadýlko. Vydal jsem se do 2. patra, kde jsem u Zuzy našel příručku na interface 3, který jsem pak u sebe v bytě připojil ke Spectru a spojil se s Františkem Fukou. Ten navrhl, ať se k němu do bytu dostanu oknem. No to je teda nápad !

Tak jsem tě Františku zachránil a teď zas mazej dělat hry!

Vzpomněl jsem si, že Joža má balkon, tak jsem k němu došel. Po schodech, protože jsem měl z výtahu nějaký špatný pocit! Dal jsem mu plastikové letadýlko, protože vím, že je zbožňuje a on mě za to pustil na balkón. Tady jsem uvázal lano a spustil se až k Fukovi, který mě pustil dovnitř. Bombu jsem našel u něho v záchodové míse a jako vždy stačilo přestřihnout červený drátek. Bylo to lehčí, než jsem čekal. Fuka byl zachráněn. Ale na jak dlouho?
KONEC POSTUPU HROU


To čo je?
Závěrečná obrazovka láká na pokračování, které skutečně vyšlo
Vítězství

Verdikt: Je to slušně technicky udělané, je to barevné, máme tu Arnolda i Fuku, přesto mě příběh moc nepřesvědčil a jazýček vah se nakonec těsně přiklonil jen ke třem hvězdičkám.
Hodnocení: ***/10

Žádné komentáře:

Okomentovat