středa 9. srpna 2017

Shrnutí: Hry 1 - 100

První stovka her je za námi a já bych tu chtěl krátce shrnout své dojmy a plány do budoucna.

Nejprve bych chtěl poděkovat všem, co mi v pozadí pomáhají se zprovozňováním her, dále těm, jež zprávu o existenci blogu rozšiřují dál (o Archeologovi padla zmínka v Nekonečném Labůžu i v Retro GamesPlay Games.cz) a v neposlední řadě také pravidelným čtenářům, kteří se sem vrací a občas zanechají i nějaký ten komentář. Díky vám všem se návštěvnost vyšplhala minulý měsíc na 2500 a stále roste, což považuji už za slušné číslo na to, že je léto a lidé teď mají jiné zájmy, než číst si o starých hrách. Je příjemné vědět, že to kvantum času a práce nepřišlo vniveč a blog má svoje čtenáře. A věřím, že bude ještě lépe!

Jak tedy vypadalo prvních 100 her?

Co se nepovedlo

Tady není o čem, hry pro počítač IQ-151 byly neuvěřitelné utrpení. Naprostá většina z nich vypadala jako první krůčky začínajícího programátora (což je vlastně nakonec i pravda, protože se počítač používal hlavně ve školách) a až na výjimky si odnesly nejnižší hodnocení. Jediné hry, které stojí za řeč byly Lupič (1986) a Raiders (?). Alespoň, že šlo o velice krátké jednohubky, které se daly dohrát během několika minut. I proto jsem během dubna trhnul rekord a zveřejnil 40 článků, což už nikdy nepřekonám. K mé nechuti hrát věci pro IQčko přispěly i problémy s emulátorem, kdy se hry dlouho nahrávají, často zamrzají, nebo se nahrát nedají vůbec. Naštěstí už to vypadá, že jsem prošel všechny dostupné kousky a s utrpením je konec.

Lehkým zklamáním jsou zatím i hry pro Atari. Nejsou špatné, ale nenašel jsem doteď žádnou "pecku". Jen přinejlepším průměrné hry. Nezbývá, než věřit, že brzy přijde něco opravdu povedeného.

Hra Cesta pro IQ-151

Na půli cesty

Měl jsem tu opravdu velké množství více či méně zajímavých textovek. Často u nich ale byly problémy s parserem, malá rozlehlost, neoriginální scénář (pořád samý hrad), či další neduh. Další velkou skupinu tvořily různé předělávky her Space Invaders, Blitz a hlavně hry na téma TV pořadu Videostop, ze kterých jsem už začínal šílet. 

Za zmínku stojí port Manic Minera (1984) pro hardwarově špatně vybavený počítač ZX-81 či Willy Walker (1985) - ambiciozní klon Jet-Set Willyho, jenž ale běhal strašně pomalu a obtížnost byla opravdu přestřelená. 

Dále tu byly hry od později známých osobností herní scény - Bad Night (1987) od Karla Papíka a B.L.O.U.D. (1987) od Ondřeje Španěla a hodně kontroverzní kousky Dokonalá Vražda (1987) a takový předchůdce série "Život není krásný" - Záškolák (?).

Hra Dokonalá Vražda pro ZX Spectrum
B.L.O.U.D. pro Atari je jedna z těch graficky zajímavějších her


Co se povedlo

Byl jsem poměrně překvapený kvalitou her (a emulátoru) na počítač PMD 85, ale přiznávám, nejvíce se stejně vždy těším na kousky pro Spectrum. Hned na začátku mi padly do noty plošinovky Maglaxians (1985), Itemiada (1985) a krátká, ale na svou dobu originální textovka Podraz 3 (1986). Za PMD drží prapor nejvýše porty zahraničních titulů Manic Miner (1985) a Flappy (1987). 

O hvězdičku nižší hodnocení si odnesly Indiana Jones a Chrám zkázy (1985), 3D Mikrotron (1987) a jakožto takový "hidden gem" jsem zvolil textovku Agent 113 (1987), o které jsem nikde nenašel ani zmínku, přesto si myslím, že si zaslouží pozornost. Sice není uživatelsky moc přívětivá a často vás nechá tápat, přesto jsem o ní po dohrání dost přemýšlel a po nějaké době jsem se rozhodl hodnocení zvýšit. 

Anička kupuje banány ve hře Agent 113

Co dál

Cílem pro další "stovku" je dokončit všechny hry z roku 1987 a ukrojit také podstatný kus z nehraných her, u kterých nevíme rok vzniku. Ke slovu se teď dostanou hodně také hry pro počítač Sharp MZ-800, které zatím působí nesměle, ale nadějně. Momentálně se trápím se hrou Apollo (1987), kde se snažím přistát na Měsíci, tak snad se to brzy povede :) 

Výhledově se můžeme těšit na druhého Indiana Jonese, pokračování textovky Podraz 3 a několik akčnějších her např. od Tomáš Rylka. A jinak textovky, textovky, textovky. Královský to žánr (minimálně v Československu). 

Hry jsou každopádně stále delší a propracovanější, takže celý proces dohrání a sepsání článku trvá déle. Přesto jsem si dal za cíl zveřejnit minimálně 10 článků měsíčně. Červenec byl výjimka, protože Flappy. 

A teď konec řečí a pojďme na další hru, což bude pravděpodobně strategická textovka Alexandr Makedonský, protože já na tom Měsíci asi vážně nepřistanu. 

11 komentářů:

  1. Za mne super, osobně si myslím, že by bylo moudré se vykašlat na všechny ostatní platformy a věnovat se jen Atari. Ne, dělám si legrácky. Mimochodem, mám dotázek ohledně textovek, v čem děláš mapy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Mapy dělám na www.draw.io

      Vymazat
    2. To vypadá zajímavě - sem něco hledal podobného a našel jsem tedy rovnou něco pro textovky :) http://www.trizbort.com/

      Vymazat
    3. Zajímavý. Mě ještě DJ navrhoval jeho tool, kterej taky vypadá dobře. Ale na draw.io je super, že to otevřu v browseru, tvoří se v tom opravdu rychle a navíc se mi rozpracované věci ukládají rovnou na cloud, takže na tom můžu pracovat odkudkoliv.

      Vymazat
    4. Vidíš, toho se budu muset taky zeptat jak dělá ty screenshoty z diskmagů.

      Vymazat
  2. Gratuluju k první stovce a s napětím očekávám stovku další. A samozřejmě se hluboce skláním před odhodláním a nadšením, které do projektu vkládáš :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thx. Nadšení mi drží hlavně díky mým věrným čtenářům a jejich podpoře :)

      Vymazat
  3. Gratulace, jinak na Atari vznikaly zajímavější tituly spíš až v 90. letech (viz. třeba Naturix)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak na OC poradili, jak rozjet hry pro IQ-151. Tak doufám, že budeš pokračovat i s recenzemi na hrozného žluťáka :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se dá dělat - musím. Ale nadšený z toho nejsem :D

      Vymazat