pátek 24. listopadu 2017

Hra 138: Sherlock Holmes: Traja Garridebovia (1987)


Sherlock Holmes: Traja Garridebovia
Vývojář: Michal Hlaváč
Vydavatel: Sybilasoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Od skupiny Sybilasoft jsme tu už měli poměrně povedený Fuksoft (1987) a hodně nepovedenou hru Plutonia (1987). Hra Sherlock Holmes samozřejmě vychází z děl Arthura Conana Doyla o geniálním soukromém detektivovi, konkrétně z povídky "The Adventure of the Three Garridebs", v češtině jednoduše "Tři Garridebové".

Sybilasoft
Zdá se, že na hře ještě spolupracoval J. Hlaváč
Nastínění příběhu

Příběh se odehrává v roce 1902 a točí se okolo amerického milionáře Garrideba, který údajně zemřel a nemaje potomky, rozhodl se ve své poslední vůli rozdělit své jmění v hodnotě zhruba 15 milionů USD kuriozním způsobem. Byl hrdý na své neobvyklé jméno, a tak vyhledal Johna Garrideba a řekl mu, že pokud najde další 2 jmenovce, tak každý dostane třetinu majetku. John se tedy vydal do Anglie, kde našel Nathana Garrideba. A právě od něho dostane Holmes dopis, čímž hra začíná.

Jako přípravu na tento článek jsem si povídku přečetl, čímž jsem si hodně ulehčil postup hrou. Události se totiž shodují a dokonce většina textů ve hře je z povídky převzatá, ačkoliv podstatně zkrácená. Sherlock je trochu jiný typ textovky, skoro bych se až odvážil tvrdit, že to je první československá vizuální novela. To znamená, že tu ani není moc hádanek, obtížnost je opravdu velice nízko a hráč spíše čte a užívá si příběh.

Nenajdeme tu klasický pohyb po lokacích pomocí S,J,V,Z (takže je zbytečné kreslit mapu), ale hra nám vždy nabídne zhruba 3 možnosti, co dělat. Až na jedno kritické místo (sebrání klíče), což je jen a pouze chyba v designu hry, se tady není na čem zaseknout. Návod je tedy opravdu velice krátký a hru dohrajete za pár minut.


Začátek hry v kanceláři
Kam teď?
Smrt na Tower Bridge

POSTUP HROU
Byl jsem zrovna ve své kanceláři, když mi přišel dopis. Skoro jsem ho nestačil dočíst a už mi někdo klepal na dveře - přijal jsem hosta Johna Garrideba a dozvěděl se další detaily případu. Rozhodl jsem se odejít z kanceláře a vydat se do Little Ryder Street za Nathanem Garridebem. U něho doma se situace dále rozvinula a na konci mé návštěvy jsem nezapomněl sebrat nabízený klíč (pomocí klávesy "E"). 

Z jeho bytu jsem se vydal do Scotland Yardu, abych si trochu proklepl Johna Garrideba. Prošel jsem fotografie v kartotéce a narazil na známou tvář - John se ukázal být James Winter alias Zabiják Evans. Před pár lety zastřelil Rodgera Pescotta. V informacích kartotéky jsem tedy našel Pescotta a zjistil, že to byl známý padělatel bankovek. S touto informací jsem odešel a vydal se do kanceláře zprostředkovatele bytů. Zde jsem zadal adresu Nathana - Little Ryder Street - a zadal číslo bytu 136Vydal jsem se zpátky k Nathanovi, který už odcestoval a lapil jsem zloděje. 
KONEC POSTUPU HROU


Zabiják Evans
Zlodějovo doznání
Vítězství!

Verdikt: Opravdu hodně krátká hra, ve které hráč spíše čte přepsanou a zkrácenou povídku od Doyla, než že by opravdu hrál. Tři hvězdičky s odřenýma ušima a to jen proto, že je hra pěkně zpracovaná.
Hodnocení: ***/10


Žádné komentáře:

Okomentovat