čtvrtek 19. dubna 2018

Hra 200: Buzz (1988)


Buzz
Vývojář: Z. Dvořák
Vydavatel: Zdsoft
Vydáno 1988 pro Sharp MZ-800
Žánr: Simulátor
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Samozřejmě jsem chtěl, aby na jubilejní hru č. 200 vyšel nějaký povedený kousek a osud tomu chtěl, že se to povedlo, aniž bych musel pořadí her nějak ovlivňovat. Do ruky se nám dostává další propracovaný vesmírný simulátor pro počítače Sharp. Stále s láskou vzpomínám na Apollo (1987) a toto je něco podobného. Podnikneme meziplanetární let na Saturn a zpět. Jak můžete vidět na úvodní obrazovce, verze 1 vyšla již v roce 1987, ale já hrál verzi 3 z roku 1988, takže hru budu řadit pod tento rok. 

Vysvětlení jména hry
Úvodní návod ke hře je rozdělen do kapitol
Jednotlivé kapitoly si můžete pročítat do zblbnutí

Před začátkem hraní si musíme přečíst opravdu hodně obsáhlý manuál, který obsahuje několik desítek obrazovek rozdělených do jednotlivých kapitol. Nic takového jsem ještě neviděl a něco mi říká, že už ani neuvidím. Jednotlivé kapitoly zmíním jen ve stručnosti:

1) Systém - informace k samotnému nahrávání programu do počítače.
2) Námět - na Saturnově měsíci Titan byly objeveny známky života a zároveň je cílem i vytěžit některé vzácné horniny. K tomuto účelu byl vyslán "planetolet" Aldrin. Celý projekt řídí profesor Edwin. Během cesty bude třeba také vyměnit zdroje energie na satelitech. 
3) Vybavení - popis planetoletu Aldrin, diskoplánu Buzz a robota Eugena
4) Aldrin - popis pilotní paluby planetoletu Aldrin. Následuje menší přednáška o vektorech s několika vzorečky a grafy. Na závěr hra nabízí možnost vyzkoušet si řízení planetoletu nanečisto. Respektive nenabízí, ale musíte splnit 3 povinné simulace. 
5) Eugene - popis dálkově ovládaného robota Eugena. Podrobný popis jeho ovládání. 
6) Sopky - popis postupu při nalezení místa, kde můžeme natěžit vzácnou horninu pomocí robota Eugena. 
7) Jeskyně - popis postupu při průzkumu jeskyně s robotem Eugenem za účelem získání biologického objektu. Popis ovládání robota. 
8) Satelity - popis postupu při výměně zdrojů pro satelity. Ovládání robota na oběžné dráze v blízkosti planetoletu. 

Námět hry
Popis diskoplánu Buzz
Nikdy nezaškodí projít si znovu teorii letu

Na konci se dozvíme, že heslo je Nirdla (Aldrin pozpátku) a že nás profesor Edwin již očekává v kosmickém přístavu Montclair. Jakmile hru nahrajeme, tak se nás hra zeptá na heslo (první protipirátská ochrana v čs hrách?) a poté nám oznámí, že dnes je ten slavný den startu planetoletu Aldrin a zahájení mise na měsíc Titan

Natěšeně tedy odklikáváme zprávu a těšíme se na start, načež nás ale profesor Edwin zchladí zprávou, že si chce prověřit naší připravenost. Následuje první minihra, kdy musíme stisknout klávesu "R" hned, jak se objeví na obrazovce. Samozřejmě tam naskakují i jiná písmena a pokud uděláte jedinou chybu, tak profesor není spokojen, nepovolí vám start a musíte hru začít znovu. Pokud se však zadaří, dostanete svoje číslo průkazu a ocitnete se na palubě planetoletu. 

Detailní popisy ovládání
Zadávání hesla při vstupní kontrole
První minihra

Zde musíte zapnout palubní počítač, načež zjistíte, že hra využívá syntezátor řeči a některá slova vám i předčítá. Před startem tedy ještě provádíte kontrolu systémů a cítíte se jako opravdový kosmonaut na palubě raketoplánu. Po kontrole už můžete startovat. Jakmile je startovací sekvence ukončena, přebíráte přímou kontrolu nad ovládáním planetoletu. 

Nastává tedy první fáze, kdy musíte korigovat dráhu letu, kterou ovlivňuje i gravitační pole, které je značeno jako "H". V průzoru vidíte různé planetky a asteroidy, které během letu míjíme, ale důležitý je hlavně přístroj vpravo nahoře, ve kterém vidíme bílý ukazatel, jenž musíme udržet uprostřed. Nahoře uprostřed je snižující se vzdálenost do cíle. Jakmile tam doletíte, spatříte planetu Saturn a zapne se program automatického přiblížení k měsíci Titan, kdy vidíme jednu z prvních cutscén v československých hrách. 

Zapínání palubního počítače
Probíhající kontrola před startem
Řízení planetoletu směr Saturn
Dorazili jsme do cíle
Jedna z prvních cutscén v čs hrách vůbec

Následně se opět dostáváme k palubnímu počítači, kde si můžeme přečíst zprávy ze Země (pokud nějaké jsou), zjistit stav paliva / robotů, počet získaných biologických / geologických vzorků, počet družic s novým zdrojem energie a pokud jsme vynervovaní, tak si lze pustit i relaxační hudbu od Mozarta. Jinak ale volíme volbu č. 4, načež si můžeme zvolit jednu ze tří možností / miniher - sopky, jeskyně, nebo družice

Palubní počítač na oběžné dráze
Můžete si pustit třeba Mozarta
Bilance
Statistika úkolů

Sopky
- s diskoplánem Buzz se vydáte na povrch měsíce, kde vysadíte jednoho či více robotů, se kterými pak budete sbírat geologické vzorky znázorněné žlutou barvou. Sběr se odehrává nad lávovou řekou, která je stejně jako robot v pohybu, takže musíte ve správný okamžik stisknout šipku dolu, čímž provede sebrání horniny. Pokud to uděláte ve špatný okamžik, tak robot přijde do styku s lávou a zničí se. Robot se pohybuje automaticky zleva doprava a jakmile narazí na okraj, tak se vrátí zpět k diskoplánu a odevzdá sebranou horninu. V okamžiku, kdy si myslíte, že máte dost, tak můžete vydat příkaz pro konec expedice a vrátit se na planetolet. 

Robot se vznáší nad lávovou řekou a sbírá žluté horniny

Jeskyně - opět s pomocí diskoplánu Buzz vysadíte robota, tentokrát u jeskyně, v níž přebývá mimozemský tvor. Pomocí šipek ovládáte rychlost robota, který nesmí za žádnou cenu narazit do stěny, což je těžké, protože šířka chodeb je tak akorát, abyste prošli. Pokud narazíte v nejnižší rychlosti, tak máte ještě šanci, že budete moci pokračovat dál. Jakmile se dostanete až k tvorovi, tak ho můžete sebrat a poté se vydat zpátky stejnou cestou k lodi. Nutno říci, že jeskyně jsou náhodně generované a pokaždé jiné. 

Na cestě jeskyní k UFOunovi vpravo

Družice - nejtěžší úkol. S diskoplánem Buzz jste tentokrát na oběžné dráze a potřebujete s pomocí robota odchytit družici ve správnou chvíli a vyměnit zdroj energie. Ovládání je extrémně náročné, protože musíte používat krátké pulsy motorů, nesmíte vyletět z kruhu, jinak ztratíte spojení s lodí a je konec, zároveň se s robotem musíte vyhnout samotnému diskoplánu a ještě k tomu musíte s družicí letící v horní části obrazovky zleva doprava navázat kontakt ve správný okamžik. 

Ovládání robota při výměně zdroje energie pro družici je velice obtížné

Jakmile při těchto úkolech spotřebujete všechny roboty a palivo, tak dostanete do palubního počítače zprávu z řídícího střediska - profesor Edwin dává povel k návratu na Zemi. Nezbývá nic jiného, než zvolit volbu č. 5 "Start" a opět řídit planetolet stejným způsobem jako při cestě na Saturn.

Zpráva z řídícího střediska
Počátek cesty zpět
A jsme skoro doma!

Jakmile se dostanete zpátky, převezme kontrolu nad lodí počítač v řídícím středisku na Zemi a navede ji k přistání u orbitální stanice. Posádku potom domů do Montclair doveze raketoplán Kepler. 

Přistání raketoplánu vidíme v další cutscéně, jež znázorňuje, jak posádka vystupuje za bouřlivých ovací přihlížejících ven, načež přichází sám profesor Edwin a děkuje nám za splnění úkolu. Na závěr se dočkáme vítězné znělky a vyhodnocení naší mise. 

Poslední zpráva z řídícího centra
Cutscéna - přistání raketoplánu Kepler
Sám profesor Edwin nám přišel pogratulovat
Vyhodnocení mohlo být zpracováno lépe

Verdikt: Další zajímavý vesmírný simulátor pro počítače Sharp. Najdeme tu možná nejobsáhlejší manuál pro čs osmibity vůbec, syntezátor řeči a spoustu obsahu, kdy hra zpracovává celé dobrodružství kosmonauta od výcviku až po návrat na Zemi. Mám nutkání udělit ještě vyšší hodnocení, ale přál bych si o něco povedenější minihry. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat